مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

حامد فوقانی: فرودگاه مهرآباد روزانه دست‌کم ۳.۵تن‌آلاینده‌های مختلف را به هوای محدوده اطرافش تزریق می‌کند که عوامل بسیاری در تولیدی این میزان آلودگی هوا مؤثر هستند.

به همين‌خاطر طي روزهاي سرد سال محله‌هايي همچون سرآسياب مهرآباد، مهرآباد جنوبي، امامزاده عبدالله، شهيد دستغيب، استاد معين، شمشيري، اكباتان، بيمه، آپادانا، طرشت، هاشمي، دكترهوشيار، جي و فتح جزو نقاطي از شهر قرار مي‌گيرند كه ميزان آلودگي‌شان بيشتر از ساير نقاط است. بر اين اساس در روزهايي كه كيفيت هواي شهر تهران تا نزديكي عدد 150مي‌رود، اين محله‌ها به‌طور قطع به يقين، شاخص كيفيت هوايشان بيشتر از 110مي‌شود. به‌طور نمونه طي 10روز اخير بيشترين شاخص ثبت شده آلودگي هواي تهران، روز 24آذرماه بوده؛ در اين ميان شاخص كيفيت هواي محله‌هاي مذكور و به‌ويژه در ميدان فتح كه در نزديكي فرودگاه مهرآباد قرار دارد، در اين روز حول و حوش عدد 97تا 120دور مي‌‌زده است.

  • روزانه 1500كيلوگرم منواكسيد كربن

استفاده از ناوگان هوايي با عمر بالا، اتوبوس‌هاي فرسوده، ديزل ژنراتورها، تاكسي‌هاي فرسوده و بدون كاتاليست مربوط به فرودگاه از اصلي‌ترين عوامل افزايش آلودگي مهرآباد به‌حساب مي‌آيند. در اين بين، دي‌اكسيدكربن، منوكسيدكربن و اكسيدهاي نيتروژن بيشترين سهم را در ميان آلاينده‌هاي اين منبع آلودگي دارند. چنانچه به‌طور ميانگين روزانه حدود 450تا 500‌كيلوگرم CO2، 1500كيلوگرم CO و 1700تا 1800كيلوگرم اكسيدهاي نيتروژن در فرودگاه مهرآباد منتشر مي‌شود.

  • اتفاقات آلاينده

به غير از عوامل بالا، نقش مديريتي را در افزايش آلودگي‌ هوايي فرودگاه مهرآباد نيز نبايد ناديده گرفت. اتفاق عجيب و كم‌‌نظيري در اين فرودگاه رخ مي‌دهد كه به‌غير از اينكه برنامه‌هاي مسافران و اعصاب آنها را به‌هم مي‌ريزد بي‌ترديد باعث افزايش آلودگي هوا نيز مي‌شود. گاهي در اين فرودگاه براي جبران تأخير بيش از حد پروازها، اتوبوس‌ها همراه با مسافران بي‌جهت در اطراف باندها مي‌چرخند. در همين ارتباط چندي پيش يكي از مسافران پس از تأخير چندساعته به همين اتفاق اشاره كرد و گفت: «پرواز 6981كيش- تهران متعلق به شركت كاسپين كه قرار بود ساعت 12:30به مقصد تهران پرواز كند ابتدا با تأخير 6ساعت و نيمه روبه‌رو شد. پس از اين سرانجام در ساعت 19مسافران سوار بر هواپيما شدند. جالب اينجا بود كه بعد از فرود هواپيما در مهرآباد، مهمانداران مدتي طولاني از خروج مسافران از هواپيما جلوگيري مي‌كردند. پس از اين نيز مسئولان براي سرگرم كردن مسافران، آنها را سوار بر اتوبوس‌هاي مخصوص در فرودگاه چرخانده و پس از حدود 30دقيقه تعدادي از مسافران به‌دليل ازدحام بيش از حد و كمبود اكسيژن با اعتراض خواستار توقف اتوبوس و باز كردن درهاي آن شدند كه راننده ابتدا از اين كار امتناع كرد و پس از تذكر مسافران به راننده مبني بر اينكه چند نفر دچار مشكل تنفسي شده‌اند آنها را در سالن فرودگاه پياده كرد.» به گفته س.ر نهايتا مسافران با اين اقدامات حدود ساعت 23وارد ساختمان ترمينال شدند.

موضوعي كه اين شهروند بدان اشاره كرد جدا از خساراتي كه به مسافران وارد كرده است، از 2منظر ديگر نيز قابل توجه است؛ نخست آنكه نشان مي‌دهد همچنان پروازهاي بسياري در اين فرودگاه با تأخير زياد پرواز كرده يا روي باند مي‌نشينند. بدين‌ترتيب تعدادي از پروازها به ساعات پس از نيمه‌شب منتقل مي‌شوند. درحالي‌كه اساسا قرار بوده پروازهاي شبانه اين فرودگاه (به جز پروازهاي امدادي و اضطراري) بين ساعات 23:55تا 5:15روز بعد متوقف شود اما عملا به‌خاطر تأخير 48درصدي پروازها چنين مسئله‌اي به‌طور كامل محقق نشده است. به همين‌خاطر آلودگي صوتي آن هم در برخي‌ ساعات شب هنگام نشست و برخاست هواپيماها در محدوده منطقه 9به حدود 100تا 115دسي‌بل و در محدوده تهرانسر به حدود 90تا 110دسي‌بل نيز مي‌رسد. درصورتي كه طبق استاندارد، حداكثر آلودگي صوتي شبانه شهر، 40دسي‌بل تعيين شده است. نكته دوم نيز اينكه كاركرد غيرمؤثر تجهيزات و امكانات فرودگاه ازجمله حركت بي‌جهت اتوبوس‌هاي آن تنها به افزايش آلودگي هوا مي‌انجامد.

  • اتوبوس‌هاي بيومتان به جاي اتوبوس‌هاي معمولي

استفاده از اتوبوس‌هاي فرسوده با كار بيش از اندازه در محدوده فرودگاه در حالي رخ مي‌دهد كه فرودگاه شهرهاي توسعه‌يافته به سمت استفاده از اتوبوس‌هاي با سوخت گاز بيومتان مي‌روند. به‌طور مثال اخيرا اتوبوسي به شبكه فرودگاهي انگلستان اضافه شده كه سوخت آن از طريق زائده‌هاي غذايي و عموما مدفوع انسان تأمين مي‌شود. اين نوع اتوبوس قابليت حمل 40مسافر را به مسافت 300كيلومتر طي يك‌بار سوختگيري دارد. اين اتوبوس براي فرودگاه بريستول كار مي‌كند و باعث كاهش 88درصدي توليد گاز گلخانه‌اي نسبت به اتوبوس‌هاي معمولي فرودگاهي مي‌شود. اين در حالي است كه هنوز درصد زيادي از اتوبوس‌هاي فرودگاهي كشور به‌صورت كاركرده و دست دوم از كشورهاي عربي تأمين مي‌شود و سهم شركت‌هاي داخلي در توليد چنين اتوبوس‌هايي بسيار ناچيز است.

کد خبر 356156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha